Samochody elektryczne pobudzają produkcję podzespołów elektronicznych
Wygląda na to, że hojne subwencje rządowe przyczyniły się do przełomu w dziedzinie produkcji samochodów elektrycznych. Dla największego niemieckiego producenta podzespołów elektronicznych to nie ma znaczenia. Najważniejsze, że samochody elektryczne się sprzedają. Stało się to błogosławieństwem nie tylko dla firmy Infineon, ale dla całej branży półprzewodników.
Obrót handlowy producentów rośnie, ponieważ coraz więcej komponentów elektronicznych jest instalowanych nie tylko w pojazdach elektrycznych, ale także w systemach wspomagających, aż po systemy jazdy autonomicznej.
Szczególnie w czasie kryzysu w branży motoryzacyjnej Infineon, producent podzespołów elektronicznych, korzysta z faktu, że liczba produkowanych pojazdów nie jest już jedynym decydującym czynnikiem. Firma wykorzystała precedens, że popyt na półprzewodniki w każdym pojeździe stale rośnie, gdzie Infineon generuje ponad 40 procent swojej sprzedaży w branży motoryzacyjnej.
Infineon dostarcza między innymi chipy dla Volkswagena i jego obiecujących typów ID.3 i ID.4. Poprzez rodzinę modeli ID VW chce zachęcić konsumentów do przejścia na samochody elektryczne i jednocześnie przeciwstawić się pionierowi elektryczności Tesli.
Stowarzyszenie branżowe ZVEI spodziewa się, że popyt na chipy do systemów samochodowych wzrośnie z obecnych 560 USD do 710 USD w ciągu czterech lat. Wynika to nie tylko z napędu elektrycznego, ale oznacza też, że Infineon i konkurenci, tacy jak NXP czy ST Microelectronics stoją w rażącym kontraście z wieloma innymi dostawcami z branży motoryzacyjnej, dla których schyłek silnika spalinowego staje się poważnym zagrożeniem.


Infineon największym zwycięzcą

VEI prognozuje roczny wzrost sprzedaży półprzewodników motoryzacyjnych o 5,3 procent do 2024 roku. Globalna sprzedaż przemysłu w tym segmencie wzrośnie z 50 mld dolarów w 2019 roku do 65 mld dolarów w 2024 roku.
Infineon okazał się największym zwycięzcą tego wzrostu, ponieważ nikt nie sprzedaje tylu chipów samochodowych, co poprzednia spółka Siemensa. Tej wiosny Infineon przejął kalifornijskiego konkurenta Cypress za dziewięć miliardów euro, wyprzedzając w ten sposób poprzedniego lidera na rynku producentów podzespołów elektronicznych, firmę NXP.
Samochody elektryczne prawdopodobnie przez wiele lat będą dobrym biznesem dla producentów chipów. W Niemczech nabywcy tego typu samochodów mogą otrzymać dotację w wysokości do 9 000 euro na samochód elektryczny. Ta zwiększona premia miała początkowo obowiązywać do końca 2021 r., ale teraz ma obowiązywać do końca 2025 r.
W Wielkiej Brytanii sprzedaż nowych pojazdów z silnikiem diesla i benzyną ma zostać zakazana od 2030 r. Modele hybrydowe będą mogły być sprzedawane pięć lat dłużej. Premier Boris Johnson chce wykorzystać ten fakt do stymulowania brytyjskiego przemysłu samochodów elektrycznych, a wraz z nim nastąpi wzrost klientów producentów chipów. Do zasilenia infrastruktury krajowej ma wpłynąć 1,3 miliarda funtów i prawie 600 milionów bodźców zachęcających do zakupu przyjaznych środowisku pojazdów.

Głośniki w pojazdach elektrycznych różnego typu.


Analitycy oczekują dobrego biznesu

Nic dziwnego, że analitycy pozytywnie oceniają Infineon pomimo panującej pandemii. Analitycy twierdzą, że sytuacja ulega znacznej poprawie we wszystkich obszarach, a rynki motoryzacyjne i przemysłowe poprawiają swoje wyniki bardziej niż oczekiwano. Ponadto na rynku nie są utrzymywane żadne nadwyżki zapasów. W związku z tym producent podzespołów elektronicznych powinien szybko ożywić działalność w bieżącym pierwszym kwartale nowego roku finansowego.
Infineon powinien nadal odnosić korzyści z trendu elektryfikacji w branży motoryzacyjnej wyjaśniają analitycy ze szwajcarskiego banku Credit Suisse. Od marcowego dołka rocznego cena akcji monachijskiej grupy notowanej na giełdzie Dax wzrosła ponad dwukrotnie.
Infineon niedawno ogłosił, że jako jedyny oddział grupy, dział motoryzacyjny, zanotuje wzrost w bieżącym kwartale w porównaniu do poprzedniego kwartału. W całym roku podatkowym motorem wzrostu Infineon będzie branża motoryzacyjna. Chociaż ta branża generuje tylko 42 procent sprzedaży, oczekuje się, że przyczyni się do ponad połowy wzrostu przychodu.
Jedyną wadą tego dynamicznego wzrostu jest fakt, że Infineon musi dużo zainwestować w biznes samochodowy.